Neem contact met ons op
HSM Groep BV
Boetse Molen 26
4661 CN Steenbergen

info@hsmgroepbv.nl

0646423983

Volg de laatste ontwikkelingen en volg ons online

Stel uw vraag online

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Blog


Stel je voor...

… op een psycho-geriatrische afdeling in een instelling is een cliënt, laten we haar voor het gemak Petra noemen, die eigenlijk standaard last heeft van een urineweginfectie. Verschrikkelijk natuurlijk, in de eerste plaats voor Petra, maar ook voor het verplegend personeel: extra medicatie, extra zorg, extra controles... En mensen met een infectie zijn gewoon niet lekker, dus wat chagrijnig en ‘moeilijk’. Waar ligt precies de oorzaak van die urineweginfectie? Zou dat te maken kunnen hebben met vochtinname?

We hoeven natuurlijk niemand te vertellen dat 1,5 liter vocht per dag voor iedereen de norm zou moeten zijn. Echter, op een psycho-geriatrische afdeling is het wat lastig om de verantwoordelijkheid daarvoor bij de cliënt neer te leggen. Een volgende vraag is dan: wat zou Petra, maar ook andere cliënten stimuleren om hun vocht in te nemen? En het liefst op zo’n manier dat het én goed te registreren is én er zo weinig mogelijk handelingen van verplegend personeel nodig zijn? Uit wat gesprekken met zorgmedewerkers blijkt namelijk dat de vochtbalans voor veel cliënten een probleem lijkt te zijn.

Met een oplossing juist voor dat vraagstuk ben ik de afgelopen 1,5 jaar heel hard aan het werk geweest. Hoe kunnen we monitoren hoe en wat iemand drinkt? Zou een slim glas kunnen werken?

De werking van het glas is op zichzelf relatief simpel. Een bepaalde hoeveelheid vocht - soort en hoeveelheid is zelf te bepalen – gaat in het glas, dat vervolgens bijhoudt of er gedronken wordt. Weinig handelingen van het personeel, een stimulans om te drinken én een goede registratie. Dat *lijkt* een prachtoplossing!

Ik mocht in het noorden van het land starten met een pilotproject, juist op de afdeling van Petra. Onder leiding van 2 bevlogen zorgprofessionals gingen we enthousiast aan de gang.
En... door een juiste inzet van het slimme glas door de cliënt en de zorgprofessionals hebben we -of ze- het resultaat gehaald dat Petra sinds de inzet van het glas geen urineweginfectie meer heeft gehad.



Wat een geweldig resultaat! Hoe gaaf is het dat wij bij kunnen dragen aan het aanzienlijk verbeteren van het welzijn van één persoon. De werkelijke impact hiervan is nog veel groter: door in gesprek te gaan met de zorg en daarbij de data te presenteren is direct een breder effect zichtbaar. Zo werd duidelijk dat bij het bereiken van een bepaalde minimale vochtinname, dit direct terug te zien is in de gemoedstoestand, nachtrust en stoelgang van deze bewoonster.

Maar eigenlijk is het nog veel mooier om vanuit de zorgprofessionals te horen dat door de verbetering van de gemoedstoestand van Petra het werkplezier toeneemt en bovendien minder zorgtijd vraagt.

En precies dat is waarom ik mij wil zetten voor innovaties op zorggebied. Om, al is het maar in kleine stapjes, niet alleen de algemene toestand van cliënten kunnen verbeteren, maar ook het werkplezier beïnvloeden op een positieve manier.