Neem contact met ons op
HSM Groep BV
Boetse Molen 26
4661 CN Steenbergen

info@hsmgroepbv.nl

0646423983

Volg de laatste ontwikkelingen en volg ons online

Stel uw vraag online

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Blog


Ratjetoe

Binnen de projecten die we uitvoeren bij Harmen&Simon komen we soms ook speciale dingen tegen. Wij zijn voornamelijk bezig met verbouwingen ín verpleeg- en verzorgingshuizen. Dat betekent dat we in de ‘intramurale’ setting aan het werk zijn en niet of nauwelijks bemoeienis hebben met een ‘extramuraal’ team. Het verschil tussen de twee? Dat ligt, als je het eenmaal weet, eigenlijk best voor de hand: intramuraal betekent dat je intern, binnen de muren van ‘het huis’ werkt en bij extramuraal ga je naar de cliënten thuis, die nog zelfstandig wonen in een eigen huis of in een appartement vlakbij een verpleeg- of verzorgingshuis.

In principe regelen de extramurale cliënten eigen voorzieningen als TV, telefonie en alarmering zelf. Maar in sommige gevallen is het een en ander verweven met de voorzieningen die er al zijn binnen een verzorgingshuis en is de zorgalarmering uitgebreid tot in de omliggende woningen. Dat betekent dan weer dat soms tot op honderden meters vanaf het verzorgingshuis kabels zijn getrokken naar omliggende woningen. En dus ook dat daar, in het eigen huis, alle voorzieningen zijn getroffen om deze extramurale cliënten aan te sluiten op de intramurale voorzieningen. In essentie een prachtige service: we ontzorgen immers de cliënten.

Maar... de tijd haalt ons in. Nadat de voorzieningen al heel veel jaren naar volle tevredenheid zijn gebruikt, zien we dat de indertijd hypermoderne installaties serieus aan slijtage onderhevig zijn. Stel je voor: kabels aangevreten door ongedierte, of waterschade door insijpelend vocht… Daarnaast merken we dat dit soort installaties niet altijd goedkoper – meer – zijn voor een cliënt, maar weten we ook als geen ander dat onderhoud of vervanging enorm kostbaar gaat zijn.

Dat is dan reden om een traject te starten om cliënten over te zetten naar eigen telefonie-aansluitingen en een eigen alarmering (als ze dit willen). En als we dan toch bezig zijn, dan kijken we ook meteen naar een goede deurtoegang waardoor de extramurale medewerkers niet meer rond hoeven te lopen met enorme sleutelbossen. Voor een extramuraal team is dit, samen met de cliënt, een grote uitdaging om te regelen. Naast je ‘gewone’ zorgtaken binnen het team, moet je bijkans opeens ook nog een halve ICT’er zijn én bekend zijn met vergoedingen door zorgverzekeringen om een dergelijk proces te kunnen begeleiden. Persoonlijk bezoek aan iedere cliënt en helpen met invullen van formulieren hoort dan ook nog even bij je takenpakket en dit een kleine 60 à 70 keer, zodat het voor alle cliënten goed geregeld is. En oh ja: dan moet de administratie over wie wat heeft en hoe het in elkaar steekt ook nog bij worden gehouden. Een rechtgeaard ratjetoe dus…



Het team Dokkum heeft dit met afgelopen tijd met verve uitgevoerd. Op sommige momenten met een verbeten trek om de mond, maar ook met de houding dat het nu eenmaal geregeld moest worden. “It moat toch!” zoals ze dat dan zo mooi in het Fries zeggen. Bij het laatste overleg over het project konden we gezamenlijk alleen maar concluderen dat het team het geweldig had opgepakt had, met als gevolg: Alles onder controle. Daar nemen wij onze pet wel 3 keer voor af. Bedankt voor een prima samenwerking, team, dikke duim omhoog!