Neem contact met ons op
HSM Groep BV
Boetse Molen 26
4661 CN Steenbergen

info@hsmgroepbv.nl

0646423983

Volg de laatste ontwikkelingen en volg ons online

Stel uw vraag online

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Blog


Soms ben je niet nodig


Afgelopen maand is een huis ‘live’ gegaan met de nieuwe zorgalarmering die wordt uitgerold binnen de KwadrantGroep.  Een samenwerking tussen allerlei verschillende partijen (Pranger Rosier, Curatec, Felton, Spie en de zorg). Hoewel dit project 1 op 1 vervangingen betreft, waarin het bestaande wordt vervangen door het nieuwe, betekent dit ook dat een huis wordt voorzien van een volledig dekkend wifi-netwerk. Daarmee zetten we een stap naar het digitale werken, zodat medewerkers met mobiele apparatuur op iedere plek bereik hebben in een huis.
Altijd weer een spannend traject, hoe goed je het ook hebt voorbereid. Helemaal in dit geval: we zijn begonnen voor de eerste lockdown en maken het project nu af, tijdens een andere, maar toch ook een lockdown met een lange periode daar tussen. Dat betekent dat kennis weer opnieuw opgehaald moet worden en dat er soms stappen overnieuw moeten worden gezet. Dat er extra controles uitgevoerd moeten worden om er zeker van te zijn dat we niets gemist hebben. Het is immers alweer een tijdje geleden dat we hier met kop en kont inzaten.

Dus is er afgelopen maand voor gezorgd dat het wifi-netwerk in de lucht kwam en is, kamer voor kamer, het hele huis omgebouwd naar de nieuwe alarmering. Dit vraagt om inzet van partners, maar ook van de zorg omdat er allerlei wisselingen plaatsvinden van bewegingssensoren en polsbellen die bewoners om hebben. Dat bewoners en de zorgmedewerkers achter dit hele proces moeten staan en begrijpen waarom, hoe en wanneer het gebeurt: dat is natuurlijk de allerbelangrijkste stap in het hele project.
Telefonisch hield ik natuurlijk een vinger aan de pols, maar ergens wil je ook ‘proeven’ hoe het loopt. Dus, op een gegeven moment ben ik toch maar even gaan kijken bij de vervanging.

Bij het binnenlopen van de locatie, na het inschrijven en ontsmetten, maakte ik een ronde door dit huis. Eigenlijk kon ik alleen maar constateren dat deze hele vervanging bijzonder gemoedelijk verliep. Via een raam zag ik een medewerker van Curatec die in alle rust samen met de zorg bezig was om de vervangingen uit te voeren. Ik werd nog even aangeschoten door een bewoner die wel een nieuwe polszender had gekregen, maar aangaf dat het wel een beetje vervelend was dat het stickertje wat los zat. Het was tenslotte een heel nieuw apparaat, dan moet het er ook nieuw uitzien, toch?  

Eén van de zorgmedewerkers – ze was druk bezig om pannenkoekbeslag te maken – keek mij wat bevreemd aan en vroeg me of ik de ‘jongen’ van Curatec op moest halen… Ik wist genoeg. Meer dan een verzoek om te assisteren bij het pannenkoeken bakken hoefde ik hier niet te verwachten, alles liep op rolletjes.


Ik ben met een grote glimlach op mijn gezicht weggegaan. Soms besef je dat je teveel bent en je je niet hoeft te bemoeien met een project dat vol in uitvoering is. Eventuele bottlenecks worden probleemloos opgelost en de projectleden en zorgmedewerkers weten elkaar uitstekend te vinden.

Dit soort bezoekjes maakt me trots. Trots op het team dat er werkt en trots op de zorgmedewerkers die meehelpen in dit traject. Die glimlach? Die heb ik minstens de rest van de dag gedragen.

Én: natuurlijk heeft de bewoner ook nog een nieuw stickertje op de polszender gekregen.