Neem contact met ons op
HSM Groep BV
Boetse Molen 26
4661 CN Steenbergen

info@hsmgroepbv.nl

0646423983

Volg de laatste ontwikkelingen en volg ons online

Stel uw vraag online

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Blog


Murphy's Law

De afgelopen maanden zijn we in de ban geweest van corona en dat is binnen de ouderenzorg niet anders geweest. Voor mensen in de zorg een tijd waarin werd (en wordt) geleefd tussen hoop en vrees. En dat is niet anders voor zorg binnen of in ons geval het zorgen voor de zorg buiten de muren. Door corona werden projecten stilgelegd of op een laag pitje gezet. En.. helaas werd datzelfde beleid werd ook toegepast op de vervanging van zorgalarmering. Maar hoe ga je dan om met een huis dat vlak voor de lockdown over is gegaan op
‘nieuwe’ zorgalarmering en meteen na die lockdown geconfronteerd wordt met problemen in de werking van dat nieuwe systeem? Een soort Murphy’s Law in optima forma: zorgvuldig een moment kiezen voor ‘live’ en vervolgens de poot dwarsgezet worden voor begeleiding en nazorg… Wat kun je dan nog?
In dit geval niets. Na 16 maart werd de hele wereld anders, zaten we in lockdown en hadden we een huis in handen waar we niet in-house mee konden kijken. Er was echter wel sprake van kinderziektes en door die lockdown kon het projectteam niet naar binnen om de problemen op te lossen. Gelukkig konden we wel in contact blijven met ‘binnen’, via Microsoft Teams, telefoon, mail en Whatsapp, zodat we van de medewerkers achter de deur hoorden en lazen welke kinderziektes er waren, wanneer het misging en waar de meeste problemen zich voordeden. Gelukkig, maar ook ongelukkig, want vaak was de oplossing binnen handbereik, maar omdat een kabeltje trekken, of het systeem resetten of functies aanpassen nou net even niet kon omdat wij buiten de deur stonden, voelde dat extra vervelend. Oplossingen die voorheen snel geïmplementeerd konden worden, werden theorie, die we alleen in de praktijk konden gaan toepassen en testen zodra we weer naar binnen mochten.
Je drijft daardoor uiteen. Het gevoel wat ik wel eens heb gehad is dat een huis een eiland vormde in een dorp en er geen veerboot meer naar het eiland toeging. Frustratie heeft zich in die tijd opgehoopt. Binnen het huis, omdat zij het idee hadden er alleen voor te staan in die zware coronatijd, en vanuit het project omdat we niet in actie konden komen om de problemen het hoofd te bieden.



Vanaf 17 juli mochten we als uitzondering weer mondjesmaat bewegen in deze locatie. Vanaf dat moment hebben we letterlijk een sprint getrokken om acties vorm te geven die we in de lockdown al hadden bedacht en uitgezet. Maar… het testen, opnieuw inrichten van het systeem en de vereiste aanpassingen aanbrengen vergde tijd en zorgde niet onmiddellijk voor verbeteringen. Mede omdat het vertrouwen in het systeem best een deuk had opgelopen. Drie maanden werken met foutmeldingen en bar weinig hands-on service, doet dat nu eenmaal. Het heeft dan ook wel tot eind september, begin oktober geduurd voor we voorzichtig durfden te stellen dat het systeem stabiel was en dat we eindelijk een gedegen nazorgperiode in konden gaan. En, niet minder belangrijk, dat het samenwerkingsverband ‘zorgteam – projectteam’ weer vertrouwen had in elkaar.
De tweede lockdown heeft er gelukkig niet voor gezorgd dat huizen weer ‘op slot’ gaan en dus kunnen we als project doorgaan. We hebben toegang, zolang we ons maar aan alle maatregelen houden. En óf we daar blij mee zijn: we kunnen weer snel acteren en voor oplossingen zorgen waar nodig. Slagkracht is bij dit soort projecten zo ontzettend belangrijk!
Wat we in ieder geval heel duidelijk hebben geleerd is dat je een huis in het begin na het live-gaan niet loslaat, nooit. En als laatste dat samenwerking, en blijven communiceren, ook als het moeilijk is, de sleutel is tot een succesvol project.