Neem contact met ons op
HSM Groep BV
Boetse Molen 26
4661 CN Steenbergen

info@hsmgroepbv.nl

0646423983

Volg de laatste ontwikkelingen en volg ons online

Stel uw vraag online

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Blog


Eiland

Een waddeneiland is speciaal. Dat moment dat je op de boot stapt naar het eiland, laat je in principe alles achter je. De zilte zeelucht waait de muizenissen zomaar uit je hoofd, het langzaam zien verdwijnen van het vasteland zorgt voor een stukje relativeren. De afstand tussen de wal en het eiland is niet alleen een concrete maar misschien nog wel meer een abstracte. Even weg van alles.
Maar… op een eiland wordt natuurlijk ook gewoon gewerkt. En als daar dan een storing is, en jij staat op het vasteland toe te kijken? Dan wordt ‘even oplossen’ al bijna een op zichzelf staand project.

Laatst is op Vlieland verhuisd van de Uiterton naar nieuwbouw, zeg maar Nieuwe Ton. Een traject waarbinnen een groot aantal partners meededen, alleen voor de zorgalarmering al Felton, Curatec, Vodafone, Ziggo, Spie, KwadrantGroep en Damstra. Juist omdat het een eiland is, hebben we samen gekozen voor de standaard zoals die is gedefinieerd binnen het project. Immers, door het toepassen van die standaard kunnen we bij storingen sneller oplossen, omdat we geen rekening hoeven te houden met maatwerk.  
De zaterdag (!) nadat de bewoners waren verhuisd en de nieuwbouw volop in gebruik was, kwam er een telefoontje binnen bij Harmen. Tiny, de zorgmanager van de nieuwe locatie aan de lijn: “Hey hallo, de zorgalarmering werkt niet, weer jij wat er aan de hand kan zijn?” Natuurlijk vallen huizen die nét live zijn gegaan onder nazorg, en in dit geval was Harmen dan ook het eerste aanspreekpunt. Dus, aan de bak! Eerst bellen met Remi van Curatec, onze go-to in het geval van dit soort storingen binnen dit project.

Zij zijn de regiepartij, sturen andere partijen ook aan en in principe de enige contactpersoon voor degene die de storing meldt, Harmen in dit geval. Zij gaan ook, onder normale omstandigheden, als eerste kijken in en bij de verschillende systemen om te analyseren wat er nu eigenlijk aan de hand is. ‘Zorgalarmering doet het niet’ is een van de meest veelvoorkomende berichten, en natuurlijk zouden we graag willen dat iedereen een storing op kan lossen, maar om nu aan een zorgmedewerker te vragen om even een patchkast in te duiken om te routers te controleren is wellicht een beetje teveel gevraagd. Maar onthoud: weekend, eiland… 😉



Remi, in Almere, kwam er al snel achter dat er helemaal niets meer te bereiken was. De servers in het datacenter waren allemaal in de lucht en werkten prima. Er was alleen geen enkele connectie met ons stukje eiland. Inmiddels was Nynke, de verpleegkundige die op dat moment dienst had, ook in contact met Harmen in Leeuwarden. Alle mogelijkheden langslopend kwamen we tot de conclusie dat in dit geval ook Vodafone en Felton maar even opgeschakeld moesten worden. Harmen nam contact op met de projectleider van Felton, Jurgen, die weliswaar vrij was, maar binnen no-time terugbelde en ging sparren met zijn projectteam – Geert, Gerard, Harmon en Thomas. Remi had onderhand al bijna een watertaxi geregeld om te gaan kijken, en dat terwijl Vodafone aangaf dat er dan misschien geen enkele connectie met het huis mogelijk was, maar dat er echt geen storingen waren in het netwerk.

Nog maar eens navragen wat er precies allemaal was gebeurd aan Nynke. “Niet veel bijzonders, er is iemand bezig geweest met de stroom en een aantal stoppen was eruit gevlogen. Maar nadat alles weer aan was, werkte het ook allemaal weer. Ook telefonie en zorgalarmering, maar dat doet het dus nu niet meer…”. Aha… stoppen eruit geweest. Het zal toch niet? Arme Nynke, onze handen, voeten, ogen, oren en alles op dat moment op het eiland, werd telefonisch naar de patchkast geleid, trok de deur open en wat denk je: donker. Duidelijk. Ergens is er een stop niet terug omhoog gezet, en dat was in dit geval nét de stop van de patchkast. Falende verbindingen, geen zorgalarmering, en geen verbinding te krijgen met ‘ons’ eiland tot gevolg. Die patchkast heeft nog een tijdje op noodstroom gewerkt, maar na verloop van tijd was ook dat op… en dus alles uit. Onze Nynke wist gelukkig de stop te lokaliseren en weer omhoog te zetten. 10 Minuten later werkte alles weer naar behoren. Gelukkig maar!

Moraal van dit verhaal? Kijk of de stekker erin zit. Maar ook vooral: dat je als samenwerkende partners binnen Kwadrantgroep in het weekend toch iedereen gemobiliseerd krijgt om een oplossing te zoeken, en dat terwijl het gros écht weekend heeft. Dat geeft ons een goed gevoel, dat het team staat voor de zorg, maar dat we samen ook zorgen voor het team. Ook op tijden dat het eigenlijk niet uitkomt. Onze projectleider van Felton zei het precies goed: ”Jullie zijn zorg en daarom een beetje speciaal”.